Jaką domenę wybrać?

Dodano: Grudzień 8, 2013

Wybór odpowiedniej domeny jest jednym z pierwszych wyzwań jakie napotkamy przy chęci promowania naszej strony w Internecie.  Zasadniczo e-marketing posiada wiele podobieństw z „tradycyjnymi” formami reklamy. Różnica polega głównie na medium jakiego to dotyczy.  Nazwa domeny jest to pierwsza rzecz, która powinna zwrócić uwagę odbiorcy. Dlatego też wybór odpowiedniej domeny stanowi podstawowy element budowania marki i działań marketingowych w Internecie. Można wyróżnić kilka cech, które dobrze dobrana nazwa domeny powinna posiadać:

  •  nazwa powinna być możliwie krótka
  •  powinna być łatwa do zapamiętania
  •  powinna być łatwa do wymówienia, nawet gdy zawiera wyrazy obcojęzyczne
  •  dobrze, jeżeli nazwa kojarzy się z zawartością strony lub branżą w której działamy

Ze względów praktycznych bardzo często nazwa firmy jest jednocześnie nazwą domeny. Jeżeli zastosowaliśmy powyższe zasady do stworzenia ciekawej i chwytliwej nazwy firmy, wtedy użycie nazwy firmy jako domeny jest uzasadnione i korzystne.

Gdy natomiast, chcemy aby domena była bardziej opisowa, np. rosliny-doniczkowe, warto zwrócić uwagę aby nazwa możliwie jak najprecyzyjniej określała zawartość witryny. Problemem w takim przypadku może być dostępność domeny, gdyż na ogół większość z nich jest już zajęta.

 

 Jaką końcówkę domeny wybrać?

 

W pierwszej kolejności najlepiej zwrócić uwagę na domeny z końcówką .pl. Jest to najbardziej naturalna końcówka dla stron z polskojęzyczną zawartością. Stanowi to też ułatwienie dla użytkowników, którzy wpisują adres z pamięci lub szukają danej firmy poprzez adres internetowy. W przypadku gdy nazwa domeny z końcówką .pl jest już zajęta musimy rozważyć czy bardziej zależy nam na popularnej końcówce, czy też na samej nazwie. Do wyboru mamy końcówki .com, .eu, .info, .biz, .com.pl, itd.

W przypadku wyboru domeny nie wskazującej jednoznacznie na region, jak np. .com, .info, warto profilaktycznie w Narzędziach dla Webmasterów Google’a oraz Binga ustawić lokalizację na Polskę. Jednak w praktyce wyszukiwarki potrafią prawidłowo kategoryzować region w którym strona powinna się wyświetlić, bazując na jej zawartości.

 

 Domena a pozycjonowanie

 

Do niedawna wielu sądziło, iż słowo kluczowe w nazwie domeny wpływa korzystnie na proces pozycjonowania. Z całą pewnością można stwierdzić, że obecne algorytmy wyszukiwarek, a szczególnie algorytmy Google,  nie biorą tego czynnika pod uwagę. Dlatego też nie będzie to miało wpływu na ranking strony w wyszukiwarce. Jednak trzeba przyznać, iż czynnik ten może mieć duże znaczenie marketingowe, co może pomóc w precyzyjnym trafianiu do docelowych klientów.