Audyt SEO i optymalizacja – cześć I

Dodano: Październik 26, 2014

Czym jest audyt SEO?

Najogólniej mówiąc jest to raport zawierający zestawienie elementów wykorzystanych na stronie, które są korzystne z punktu widzenia SEO, jak i takich, które mogą szkodzić pozycji w Google oraz innych wyszukiwarkach. Audyt powinien też zawierać sugestie i zalecenia, których wprowadzenie powinno przyczynić się do lepszego zoptymalizowania witryny, i co za tym idzie, lepszej jej pozycji w wyszukiwarkach.

Cały proces optymalizacji można w uproszczeniu podzielić na 3 główne sekcje:

  • Część techniczna (optymalizacja kodu strony)
  • Część merytoryczna (wypełnienie witryny odpowiednią treścią)
  • Linkowanie (długotrwały proces pozyskiwania wysokiej jakości linków)

Optymalizacja witryny od strony technicznej

Jest to część procesu optymalizacji witryny, która praktycznie nie jest widoczna dla użytkownika końcowego. Pomimo tego, zmiany takie mają duże znaczenie dla wyszukiwarek.

Sekcja <HEAD>

Jest to jeden z istotniejszych elementów dokumentu HTML, który jest brany pod uwagę przez wyszukiwarki, podczas tworzenia rankingów pozycji. Dodatkowo, jest to pierwsza rzecz, którą napotyka użytkownik wyszukując daną frazę, dlatego warto zadbać o wysoką jakość. Na sekcję <head> składają się różne elementy, jednak dla SEO ważne są tylko dwa:

  • title
  • description

title

Wcześniej brany był jeszcze pod uwagę tag keyword, jednak obecnie nie ma on prawie żadnego znaczenia. Tagi title i description powinny możliwie wiernie oddawać zawartość i tematykę strony. Wyszukiwarki posiadają mechanizmy, które sprawdzają adekwatność sekcji head w stosunku do zawartości witryny. Ważne jest również to, aby były unikalne dla każdej podstrony. Powielanie title i description na wszystkich podstronach serwisu, a co gorsza kopiowanie ich z innych strony to poważny błąd, który niemal automatycznie powoduje spadek w rankingach wyszukiwania. W przypadku statycznych stron HTML, tzw. “wizytówek”, nie stanowi to większego problemu. Co jednak z witrynami, gdzie treść generowana jest dynamicznie, np. sklepami internetowymi? Odpowiedź jest prosta. Większość platform sklepowych, takich jak:

  • OpenCart
  • IAI
  • IStore
  • WellCommerce

posiada moduły ułatwiające taki proces. Optymalizacja SEO w platformach e-commerce to po prostu ustawienie schematu, według którego będą generowane elementy sekcji <head>.

Podobne mechanizmy mogą być z łatwością wprowadzone w dedykowanych rozwiązaniach, opartych chociażby na frameworkach, takich jak:

  • Kohana
  • Drupal
  • Symfony
  • CakePHP
  • Yii

 Nagłówek <h1>

Przy znacznikach h1, h2, h3, itd. istotne jest to co w przypadku sekcji <head>, czyli unikalność treści i ich adekwatność do zawartości. Nagłówki w dokumencie HTML mają tak samą hierarchię, jak w każdym innym dokumencie. Nagłówek h1 jest najważniejszy i powinien odzwierciedlać zawartość podstrony. W przypadku stron z dużą zawartością tekstu stworzenie kolejnych nagłówków niższego rzędu nie stanowi problemu. Jednak w przypadku sklepu internetowego, wystarczy użyć nagłówka h1, gdyż kolejne nagłówki niższego rzędu wyglądałby w takim przypadku nienaturalnie.

Przykład strony Nagłówek h1 Nagłówek h2 Nagłówek h3
blog o modzie Jesienna moda 2014  Płaszcze na jesień Brązowe płaszcze w rozmiarze S ze sklepu X
wizytówka firmy Nazwa firmy Nasze inwestycje Odnowienie drogi nr 5

HTTPS everywhere

Do niedawna bezpiecznie połączenie z witryną nie wpływało na pozycje w Google, jednak zgodnie z nowym projektem Google “HTTPS everywhere” ma się to zmienić. Strony z SSL mają posiadać wyższe rankingi w wyszukiwarce, gdyż posiadając SSL będę traktowane jako bezpieczne. Z tego też powodu warto zainwestować w bezpieczne połączenia, szczególnie jeżeli prowadzi się sklep internetowy. Inwestycja taka może zaowocować lepszymi pozycjami w przyszłości.